Elkészült Zalán Ferenc közel 600 oldalas ÚLF monográfiája.
A kötet tartalmazza a Fúzió és Gáspár Kornél teljes karriertörténetét
a kezdetektõl az életmű beteljesedéséig, leveleket, visszaemlékezéseket,
fotókat és egyéb kordokumentumokat.
Részlet
a kötetbõl, melyben a Szerzõ idéz tanítványa, a Fúzió egyik
fõ támogatója, Várpalotai Tamás hozzá írott archív leveleibõl:
„Kedves Feri, Mesterem! Emlékszel azokra a lázas, mámoros, dohányfüsttel átszõtt éjszakákra, melyeket átbeszélgettünk, átvitatkoztunk, ott, a Rottenbiller utcai konyhában, Gáspár Kornél kis stúdiólakásában?...” „Rengeteget kaptam Tõled, sokat tanítottál, sokra megtanítottál. Neked köszönhetem, hogy megismerhettem az Új Látásmód Fúziót, ezt a merõben új zenei utat, mûvészeti látásmódot, világnézetet. Igaz, már a szakkollégiumi idõkben, a 80-as évek derekán is találkoztam közvetetten a Fúzióval; sokat duruzsoltak a fiúk egy titokzatos, misztikus, kompromisszummentes, földalatti alkotómûhelyrõl, mely jóval több, mint szimplán egy underground zenekar. Titkos kezek cserélgették a kazettákat, s áhítattal, elmélyülten közösen hallgattuk a recsegõ magnóból. Akkor még túl fiatal voltam, nem értettem teljesen, de ennek ellenére dermesztõ hatással volt rám. Késobb már érettebben -hála neked-, beazonosítottam Gáspár összetéveszthetetlen, basszbariton acéltónusát...” „Évek teltével, általad, személyesen is megismerhettem az akkorra már bálványommá lett hatalmas formátumú alkotómûvészt, Gáspár Kornélt. S hála az égnek, nemcsak megismerhettem, de idõvel bele is folyhattam ezekbe, az -ahogy mi mondtuk viccesen- „rotyis” beszélgetésekbe, mûhelymunkába. Büszke voltam, vagyok rá, hogy személyesen Gáspár Kornél kérte ki a véleményemet, és így szerényen én is hozzájárulhattam ehhez a nagyformátumú, -sõt nem túlzás- forradalmi mûvészeti misszióhoz…” „Emlékszel,
Feri, a 80-as évek vége felé járhatott,
amikor elõször vittél le „Bár saját, elszigetelt világában, igazi elefántcsonttoronyba visszavonultan alkotó mûvész volt, introverzióját mégis nyitottságra, teljes odafigyelésre váltotta, ha érdeklõdõ közeggel került szembe. Aktuális mûremekeit õ maga is kellõ empátiával értékelte, gyakran az önkritikától sem riadt vissza. Adni, tanítani, alkotni kívánt kifogyhatatlan energiával. Hány estén és éjen jöttünk még ide a késõbbiekben! A Rottenbiller utca, a dohos, omladozó vakolatú ház, a penészes szuterénlakás, a MÛHELY, ezek a szerény, szerzetesi körülmények nekünk mégis az oázist jelentettek. A gondolat oázisát, a mûvészet szárnyaló erejének megváltó paradicsomát! Menedék, lámpavilág volt számunkra. Igen, nem szégyellem, akkoriban meg akartuk váltani a világot!..” „Emlékszel,
jóval késõbb, mikor ugyanott, ugyanannál a viaszkosvászon asztalterítõnél
nekünk mutatta meg elsõként új zajoperája
"A borzongás partjainál" frissen alkotott taktusait? Vagy
a többi remekmû, például a mára bizonyos körökben klasszikussá vált
„Lélekjelenlét” album, melyet szintén elsõként hallhattunk, hogy a
többi zseniális alkotásról most szó „Ó, az a szilveszter, amikor az ócska pianínóhoz leülve eljátszotta az új dalt az „Átperdült a mutatót” címût. Az akkorra már teljesen magábafordult, kiábrándult Gáspár, hogyan volt képes ennyire optimisztikus, a jövõt ilyen parabolisztikus kérdésekkel feltáró opusszal elõállni!? A katarzistól odaszögelten hihetetlen pátoszban csak álltunk, s a vermutról is megfeledkeztünk, mellyel az ünnep alkalmából megkínált...” „Hány érdekes, számomra új embert ismertem meg ugyanitt, a rajongók, támogatók, tanítványok, a holdudvar népes táborából, akiket Gáspár maga köré gyüjtött, vonzott. Ezekbõl az egyszerû, tiszta srácokból idõvel értõ zenészeket, gondolkodó, tenni akaró és tudó mûvészeket nevelt ki. Nem hiába: hihetetlen karizmája, szuperintenzív missziós közlésvágya, messianizmusa maga köré vonzotta a tehetséges, mûvészi újításokra nyitott érdeklõdõ fiatalokat, akiket a tõle megszokott barátsággal, szerénységgel, vállveregetve mindig csak „kedves zenészkollegáimnak” nevezett. Szerénysége azonban nem zárta ki mindent elsöprõ maximalizmusát: néha társai már szédelegtek, alig láttak a fáradtságtól, de õ akár az alkotómunka huszonötödik órájában is kifogyhatatlan energiával, jezsuita szigorral adta ki dörgedelmes utasításait, buzdításait, lankadni nem hagyva kollegáit…” „Itt
találkoztam eloször Adlibbel,
a munkásszármazású, nagy szegénységben élõ, de hihetetlenül intelligens,
fogékony bohémmel, aki késõbb a fellépéseknél is fontos feladatokat
kapott. Csala Károllyal, a gyorsbeszédû, hatalmas szívû autisztikus
fiúval, akinek az élete volt a Fúzió, vagy Gáspár sok másik projektje
közül az egyikben, a Holnap Társaságban jelentõs szerepet vállaló
Zladsenkával. „Mindig
tudatában voltunk: kisebbségben vagyunk. A nagy nyilvánosság
sosem lesz képes befogadni az ilyen fajsúlyú zeneiséget
és gondolatiságot, az elszigeteltség mindig osztályrészünk
marad. Kornél nem véletlenül hangoztatta oly gyakran
a Fúzió zenéjérõl: „Csak értõknek”.
A Rottenbiller utcai „mûhely” földalattisága
szimbólummá vált számunkra. „Ezekben
az idõkben értünk emberré, egy életre
elindultunk együtt a gondolkodás útján. Gáspár
életmûve, a Fúzió zenéje, a mûvészet
l’art pour l’art élvezetén túl, biztos
pontot, fogódzót, útmutatást nyújtott
számunkra, és nyújt a mai kor kiúttalan,
megcsömörlött embere számára. A Te, egy
elõzõ, a Mozgó Világban megjelent kritikádból
idézve: „…ez a zene muvészi bédekker
az élethez, annak helyes megéléséhez. Teljes
agendáját tárja fel egy elembertelenedett kor emberének,
tennivalóiról.” Férfiöleléssel,
hű barátod, tanítványod: |